Skip Navigation or Skip to Content
Tour

ProDemos: Democracity

Wat doet dit bedrijf?

ProDemos is het ‘Huis voor democratie en rechtsstaat’. ProDemos legt uit wat de spelregels zijn van de democratie en de rechtsstaat en laat zien wat je zelf kunt doen om invloed uit te oefenen – in de gemeente, het waterschap, de provincie, het land en Europa.

Wat ga je doen?

Tijdens het educatieve programma Democracity bouwen leerlingen samen aan hun eigen stad: gaan ze voor bedrijven of juist veel groen? Liever een groot ziekenhuis of toch een middelbare school? Het budget is beperkt dus helaas kan niet alles een plaats krijgen in de stad. Tijd om samen keuzes te maken.
Om het eens te worden over die keuzes richten de leerlingen verschillende politieke partijen op, schrijven ze korte partijprogramma’s en gaan ze met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.

Inschrijving kan via de Website Prodemos – Democracity

Ervaringen met deze Tour

1. "Een goed georganiseerde en goed geleide activiteit met een hoge betrokkenheid van de kinderen."
  2. "Betrokkenheid leerlingen was erg hoog. Activiteit was erg leerzaam en sloot goed aan bij Blink thema ‘Stem op mijn partij’."
  3. "Het was een super toffe activiteit. Actieve rol voor de kinderen. Echt de spullen van de raadszaal mogen gebruiken. Alles op de officiële manier gaf een goede inkijk in hoe het er in de gemeente aan toe gaat."
  4. "De leerlingen waren erg enthousiast en betrokken bij deze activiteit. Ze hebben kennis opgedaan over de politiek en het debatteren. De activiteit sluit erg goed aan bij het thema van 'Stem op mijn partij' van BLINK. Leerlingen zijn nu goed voorbereid op de eindopdracht hiervan, namelijk het oprichten van een eigen partij."
Prodemos Democracity Tour informatie

"Een dikke aanrader als je in in groep 7 of 8 bezig bent met het thema 'politiek'! Leerlingen ondervinden zelf de uitdagingen als zij iets gebouwd of ontwikkeld willen hebben in hun stad. Helaas gaat dit niet zoals zij altijd willen, ze leren namelijk ook rekening te houden met andermans belangen. Lobbyen, compromissen sluiten en overtuigen zijn ze ook druk mee bezig, heel tof en leerzaam! "

Oops! Het aanvraagformulier is verborgen.

🔒 Log in om toegang te krijgen tot het formulier.